Monday, August 23, 2021

Lekvárfőzés IR-módra

Húú, ez most a 3. év, hogy főztem? Vagy a 4.? Van bolti cukormentes lekvár, de drága is, meg a xillitesben nagyon sok a szénhidrát, így némi segítséggel (köszi, @42!), elkezdtem lekvárt főzni, méghozzá cukor nélkül.

Kitérő: igen, lehet cukor nélkül lekvárt főzni. Nem, nem a cukor tartósít. Igen, ehető lesz. Kár, hogy ezt az a srác nem fogja olvasni, aki rohadt aggresszíven, vehemensen állította 2 éve, hogy márpedig cukor nélkül nem lehet lekvárt főzni. Nekem meg otthon állt a polcon a kész lekvár... /o 

Szóval, én főztem már:
- eperlekvárt, ami baromi folyékony lett, így inkább öntet, mint lekvár, de az íze jó
- almalekvárt, mert egyik évben annyi almánk volt, hogy egy ikeás babakád teljesen tele volt vele
- őszibaracklekvárt, mert nyami


Általános apróságok

  • A pektint nem kell bekeverni, hanem rá kell szitálni, folyamatos kevergetés mellett.
  • Érdemes venni egy nagy szájú tölcsért, úgy gyorsabban megy a töltés.
  • Keverni kell, mert leég!
  • A befőttesüvegek aljára kell írni hogy hány grammos, mert a kifőzésnél lejöhet...
  • Dunsztolás és számolás lejjebb.

Eperlekvár

Recept itt.

Almalekvár

Nyári alma, házi, bio. Hamar tönkremegy, rengeteg volt belőle. Elég hasraütős volt minden mennyiség.



1. Az almát csak négyfelé vágva magoztam és kukactalanítottam

2. lereszeltem a konyhai robotgépem nagylyukú reszelőjén (héjastól), tettem bele negyedannyit, vaníliát és fahéjat



3. egy nagy lábosban főztem úgy egy órát, sűrűn kavargatva, addig, amikor már nem érződött nyersnek. 

4. a végén kilónként (kb.) 20 g pektint raktam bele.

5. az egyik adagot a végén kicsit megturmixoltam botmixerrel, jót tett neki. (Ha nem halt volna ki az almafánk, legközelebb lehet, hogy a kislyukún reszelném vagy egy részét vagy az egészet.)

6. Üvegezés, dunsztolás.

Őszibarack lekvár

Mivel cukormentes, érdemes drágább, édes, nagyszemű barackot venni. Idén kaptam olcsón lekvárnak való barackot, kisebb szemű volt és nem túl édes, ami cukorral oké. Illetve sokkal tovább tartott a héjazás így.

1. Barackmosás. Én ilyenkor egyből X-alakban be is vágom a héját az alján minden szemnek.

2. Leszedjük a héját: pár centi vizet felforralok és beledobok annyi szemet, amennyi elfér, megforgatom, míg mindenütt éri a forró víz. Csipesszel kiszedem, megvárom, míg kicsit kihül és leszedem a héját. Akkor jó, ha már leválik a héja ahogy megfogod. Ha nem, még érdemes visszarakni a forró vízbe.

3. A barackot kimagozom és kicsit összenyomkodom/szétszedem és felrakom főni.

4. Ízlés szerint rakok bele negyedannyit, esetleg fahéjat, sűrűn keverem.

5. Mikor már rendesen szétfőtt, pektint rakok bele.

6. Üvegezés, dunsztolás.



Dunsztolás

1. Építesz egy dunsztolókuckót. Az lehet egy paplanokkal kibélelt fotel, ágyneműtartó, láda. A tetejére is paplan, párna, stb. kerül és csak akkor nyitod fel, mikor beraksz egy üveget, gyorsan, hogy ne szellőzzön. Ebben kell kihűlnie az üvegeknek, pár nap alatt.

2. Főzés előtt el kell mosni az üvegeket és a kupakokat. (Éljen a mosogatógép.)

3. Menet közben fertőtlenítjük az üvegeket: amikor már mindjárt töltenéd a lekvárt, 2-3 centi vizet felteszel forrni egy nagy, nem túl mély lábosban (mély serpenyőben). Abba bele kell állítani fejjel lefelé az üvegeket, amíg at nem forrósodik és ugrálni nem kezd a gőztől. A kupakot mellédobod. 

4. Csipesszel kiveszem a tetőt, hadd száradjon meg. Szilikon edényfogóval kiveszem az üveget, tölcsér bele, töltés. Ha van segítség, ő kupakot tesz rá és mehet a dunsztba. 

5. Amikor kihűlt, meg kell nézni, h a kupakok benyomhatok-e. Ha igen, azt kell először megenni. 



Számolás

1. A gyümölcsöt le kell mérni nyersen, pucolva, kiszámolni belőle az össz ch-t.

Esetemben 11848 g barack volt. Az 1066 g CH.

2. Az üvegeket, kupakokat lemérni, ráírni alkoholos filccel (üveg aljára, mert leázik!) és összeadni az összeset (majd levonni a fel nem használtakat).

Első képen bal oldal: kupakok: gramm és darab (750 g összesen). Mellette a "Valós", ahányat fel is használtam (390 g). Jobb oldalon az üvegek lemérve, majd ceruzával kihúzva a fel nem használtak. Összesen 12060 g volt az üveg, de csak 6272 g volt amit fel is használtam.

3. Kihülés után minden lekvárt lemérni, összeadni, levonni belőle az üvegeket és kupakokat.

Második kép bal oldal: minden lekvárosüveg lemérve. Lekvár + üveg + kupak: 16274 g. Kivonva belőle a kupakokat (390 g) és az üvegek súlyát (6272 g), kijön, hogy a lekvár összesen 9612 g.  

4. Az összes lekvár összch-ja az össz nyers gyümölcsé. Így kiszámolom, hogy mennyi lekvárban van 10 g ch és azt ráírom a címkére.

11848 g barackban van 1066 g CH, tehát 9612 g lekvárban is ugyanennyi van. Az a kérdés, hogy 100 g lekvárban mennyi a CH, szóval 100x1066-ot elosztok 9612-vel. Tehát kb. 11 g CH van 100 g lekváromban.  




No comments: